Godzina Kodowania - Uczniowie klasy IV już rozpoczęli zabawę i naukę programowania:)
Projekt Godzina Kodowania jest projektem międzynarodowym. Wspierany przez
czołowych przedstawicieli IT, m.in. Microsoft, Aple, to nauka programowania od podstaw na 3
poziomach. W jego skład wchodzi aż 3 poziomy nauki. Na poziomie podstawowym
poruszamy się w obszarze 4 poziomów programowania po 20 godzin ćwiczeń
interaktywnych. Metoda ta pozwala w
przystępny sposób wprowadzić uczniów w
świat programowania. Graficzny interfejs nie tylko ułatwia naukę języka
programowania, ale także zachęca do twórczego korzystania z komputera.
Ponadto atrakcyjna wizualna forma stanowi przyjemne dla oka połączenie
nauki z zabawą.
Jest to program wielowymiarowy i odpowiednio dostosowany do grupy wiekowej.
Najmłodsi budują proste animacje za pomocą myszy, a także uczą się za pośrednictwem
poleceń tworzyć obiekty, figury, komiksy a wreśzcie gry według scenariusza z lekcji a
potem mogą je utworzyć według własnego
projektu. .Programowanie rozwija cały szereg niezbędnych umiejętności:
- pomaga doskonalić logiczne myślenie,
- uczy rozwiązywania problemów,
- podpowiada, jak w skuteczny sposób formułować polecenia dla komputera,
- rozwija wyobraźnię i pobudza twórcze myślenie,
- daje dziecku niepowtarzalną możliwość tworzenia programów, z których może korzystać – co, dla młodego programisty jest źródłem ogromnej satysfakcji
- uczy współdziałania i pracy w grupie
Opis projektu Godzina Kodowania
To zestaw prostych, programistycznych łamigłówek opartych m.in. na języku Scratch i wykorzystujących np. postaci z kreskówek Disneya - Kodowanie z Anną i Elzą, czy znane chyba na całym świecie ptaki z serii gier np. Angry Birds.
Tak prezentuje się interfejs przykładowego zadania w Godzinie Kodowania. Po lewej stronie widoczna jest treść zadania (tu: utworzenie linii), w centralnej części widoczne są dostępne obiekty (klocki), po prawej tworzysz program realizujący postawione zadanie. W trakcie wykonywania kolejnych zadań, pomiędzy niektórymi z nich wyświetlane są krótkie klipy wideo, poprzez które poznasz nowe istotne pojęcia programistyczne, takie jak na przykład pętle czy funkcje.
W programie kursy podstaw programowania, 4 poziomy – 60 godzin ćwiczeń!
To zestaw prostych, programistycznych łamigłówek opartych m.in. na języku Scratch i wykorzystujących np. postaci z kreskówek Disneya - Kodowanie z Anną i Elzą, czy znane chyba na całym świecie ptaki z serii gier np. Angry Birds.
Tak prezentuje się interfejs przykładowego zadania w Godzinie Kodowania. Po lewej stronie widoczna jest treść zadania (tu: utworzenie linii), w centralnej części widoczne są dostępne obiekty (klocki), po prawej tworzysz program realizujący postawione zadanie. W trakcie wykonywania kolejnych zadań, pomiędzy niektórymi z nich wyświetlane są krótkie klipy wideo, poprzez które poznasz nowe istotne pojęcia programistyczne, takie jak na przykład pętle czy funkcje.
W programie kursy podstaw programowania, 4 poziomy – 60 godzin ćwiczeń!
Programowanie w Kodu - lubisz gry? Zrób je sam
Kolejnym narzędziem pomocnym w nauce programowania i kształceniu kreatywnego myślenia jest Kodu Game Lab (w wersji polskiej Laboratorium Gier Kodu). Jest to udostępniany bezpłatnie program tworzący kompletne środowisko projektowania naprawdę efektownych gier 3D, które można później uruchomić zarówno na każdym PC z systemem Windows, a także na konsoli Xbox. Niektórzy określają kodu jako program do budowania gier, ale właśnie - jak się tworzy gry na komputerze? Oczywiście programując je! Zatem Kodu jest jak najbardziej pełnowartościowym, wizualnym językiem programowania. A fakt, że zamiast linii kodu i skomplikowanych (dla laika) poleceń wstukiwanych na klawiaturze posługujesz się myszką i obiektami graficznymi nie zmienia sedna działań - programujesz!
Kolejnym narzędziem pomocnym w nauce programowania i kształceniu kreatywnego myślenia jest Kodu Game Lab (w wersji polskiej Laboratorium Gier Kodu). Jest to udostępniany bezpłatnie program tworzący kompletne środowisko projektowania naprawdę efektownych gier 3D, które można później uruchomić zarówno na każdym PC z systemem Windows, a także na konsoli Xbox. Niektórzy określają kodu jako program do budowania gier, ale właśnie - jak się tworzy gry na komputerze? Oczywiście programując je! Zatem Kodu jest jak najbardziej pełnowartościowym, wizualnym językiem programowania. A fakt, że zamiast linii kodu i skomplikowanych (dla laika) poleceń wstukiwanych na klawiaturze posługujesz się myszką i obiektami graficznymi nie zmienia sedna działań - programujesz!
TouchDevelop - programuj smartfony i tablety
Ostatnim narzędziem wartym użycia gdy potrzebujemy czegoś w rodzaju elementarza programisty jest kolejny wizualny język programowania opracowany przez Microsoft Research. TouchDevelop pozwala tworzyć gry i aplikacje na smartfony i tablety, ale oczywiście działa również na komputerze PC z systemem Windows. Aby skorzystać z TouchDevelop nie musisz niczego instalować - wystarczy zwykła przeglądarka WWW.
Zadanie stawiane początkującemu programiście jest dość proste. Otrzymuje prawie gotowy projekt gry z sympatycznym robotem wyposażonym w plecak rakietowy. Słowo prawie jest tutaj kluczem, bo kod wejściowy nie jest taki jak powinien - gra teoretycznie jest gotowa, ale nie da się w nią grać. Zadaniem początkującego programisty jest poprawienie tego projektu, tak by stał się on użyteczny. Całość można uznać za specyficzną łamigłówkę, jeżeli tak to właśnie potraktujesz - jak łamigłówkę, a nie "programowanie", to zapewniamy, że godzina spędzona z TouchDevelop na pewno nie będzie stratą czasu :)
Szczegóły dotyczące poszczególnych zadań stawianych przed użytkownikiem zawarte są w wideoklipach wprowadzających do kolejnych etapów. Dzięki temu jesteśmy zmuszani do kreatywnego i zarazem logicznego myslenia .
O ile Scratch czy Kodu są wizualnymi językami programowania pobudzającymi kreatywność i kształcącymi myślenie algorytmiczne - niezbędne w fachu programisty - o tyle TouchDevelop jest językiem, który stanowi swego rodzaju pomost pomiędzy prostymi lekcjami dla początkujących, a rozwiązaniami stosowanymi już przez tych, którzy na słowo "programowanie" przynajmniej nie chowają nerwowo głowy w ramionach ;-).
Ostatnim narzędziem wartym użycia gdy potrzebujemy czegoś w rodzaju elementarza programisty jest kolejny wizualny język programowania opracowany przez Microsoft Research. TouchDevelop pozwala tworzyć gry i aplikacje na smartfony i tablety, ale oczywiście działa również na komputerze PC z systemem Windows. Aby skorzystać z TouchDevelop nie musisz niczego instalować - wystarczy zwykła przeglądarka WWW.
Zadanie stawiane początkującemu programiście jest dość proste. Otrzymuje prawie gotowy projekt gry z sympatycznym robotem wyposażonym w plecak rakietowy. Słowo prawie jest tutaj kluczem, bo kod wejściowy nie jest taki jak powinien - gra teoretycznie jest gotowa, ale nie da się w nią grać. Zadaniem początkującego programisty jest poprawienie tego projektu, tak by stał się on użyteczny. Całość można uznać za specyficzną łamigłówkę, jeżeli tak to właśnie potraktujesz - jak łamigłówkę, a nie "programowanie", to zapewniamy, że godzina spędzona z TouchDevelop na pewno nie będzie stratą czasu :)
Szczegóły dotyczące poszczególnych zadań stawianych przed użytkownikiem zawarte są w wideoklipach wprowadzających do kolejnych etapów. Dzięki temu jesteśmy zmuszani do kreatywnego i zarazem logicznego myslenia .
O ile Scratch czy Kodu są wizualnymi językami programowania pobudzającymi kreatywność i kształcącymi myślenie algorytmiczne - niezbędne w fachu programisty - o tyle TouchDevelop jest językiem, który stanowi swego rodzaju pomost pomiędzy prostymi lekcjami dla początkujących, a rozwiązaniami stosowanymi już przez tych, którzy na słowo "programowanie" przynajmniej nie chowają nerwowo głowy w ramionach ;-).